Мій урок

Географія. 10 клас
Тема. Металургійний комплекс України. Чорна металургія
Мета уроку: розкрити поняття «металургійний комплекс, його склад та значення у господарстві України; познайомити учнів з проблемами та перспективами розвитку чорної металургії;  розвивати в учнів вміння працювати з текстом підручника, картою; робити аналіз і узагальнення вивченого матеріалу;виховувативиховувати екологічну культуру учнів (вплив галузі на довкілля, раціональне збереження природних ресурсів), екологічне мислення (вихід з кризи галузі).

Очікувані результати після вивчення  теми:
учні 
називають галузі, що входять до металургійної промисловості, найбільші підприємства та їх типи, проблеми та перспективи розвитку;
пояснюють фактори розміщення галузі;
показують на карті основні райони та найбільші центри металургії;
аналізують статистичні дані по металургійному комплексу;
характеризують наслідки впливу металургії на довкілля.
Обладнання: підручники, посібники, карта України, атласи, роздатковий матеріал,               колекція корисних копалин, таблиці.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Перебіг уроку
І. Організація класу до уроку
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів (оголошення теми, мети, очікуваних результатів уроку)
ІІІ. Актуалізація опорних знань і вмінь учнів
       Блок 1 – опорний 
Дайте визначення поняттям:
1. Собівартість  2. Галузева структура господарства.   3. Територіальна структура господарства.  4. Спеціалізація.  5. Комбінат.
ІV. Вивчення нового матеріалу
     Блок 2 – керуючий.
План характеристики галузі: 
 -  Використовуючи текст підручника (с. 185-186) розкрийте значення даної галузі та назвіть чинники, що сприяють розвитку металургії (читати с.92, 2-3 абзац)
-  Обговорення умов для розвитку металургійного комплексу:
*  потужна сировинна база;  *  густа транспортна мережа;               *  дешева електроенергія;  розвиток металомісткого машинобудування;  *  велика кількість металобрухту; висококваліфіковані кадри.
- Закінчіть схему металургійного комплексу. 
         Блок 3 – самоконтроль
-          Складовими металургійного комплексу є…
                     (чорна і кольорова металургія).

-          Яка з них краще розвинена? (чорна)
-          Яка з них може розвиватися на території нашого району? (кольорова)
     Блок 4 – інформаційний
Розповідь учнів про розвиток металургії на Україні.

       Блок 5 – керуючий
-          Користуючись атласом і підручником, визначити райони і родовища сировини чорної металургії (с.186-188) за таблицею:
Вид сировини
Місце видобутку
Місцезнаходження
Залізні руди
Криворізький залізно рудий басейн, Кременчуцький басейн, Керченський басейн, Білозерський басейн
Дніпропетровська область, Полтавська область, АР Крим, Запорізька область
Марганцеві руди
Нікопольський басейн
Дніпропетровська, Закарпатська області
Вогнетривкі глини
Новорайське родовище, Часов Яр, Кіровоградське, Пятихатське
Донбас, Наддніпрянщина
Флюси
Донецька область, Наддніпрянщина, АР Крим


       Блок 6 – поглиблюючий
-          Для чого потрібен марганець, паливо, флюсові вапняки, вогнетриви?
   Блок 7 – самоконтроль
Родовища яких корисних металів розробляють у цих районах (показ на карті):
-          Донецький;    -          Криворізький;   -          Нікопольський;
-          Кременчуцький;   -          Великотокмацький;   -          Керченський;  -      Білозерський.
     Блок 8 – керуючий
Практична робота №8: Скласти схему виробничого процесу чорної металургії 
Для виплавки 1 т чавуну необхідно:
  3 т залізної руди;  1,1 т коксу;  0,5 т вапняку;
  10-20 т  води, марганцевих руд, флюси
   Блок 9 – поглиблюючий
       Словникова робота.
       Повідомлення учнів «Технологія позадоменного виробництва», «Киснево-конверторний спосіб», «Електрометалургійний спосіб», «Порошкова металургія» 
   Блок 10 – керуючий
Принципи розміщення галузі (робота з картою за розповіддю вчителя): сировина, паливо, електроенергія, споживач, водні ресурси, трудові ресурси 
    Блок 11 – керуючий

Скласти характеристику металургійним районам:
Придніпровський (І варіант);   Донецький (ІІ варіант);   Приазов’я (ІІІ варіант). 
     Блок 12 – самоконтроль
Заповніть пропуски:
1.      На Керченській залізній руді та флюсах з Донбасу працює – Маріупольський комбінат.
2.      До Дніпровського металургійного вузла входять міста – Дніпропетровськ, Дніпродзержинськ, Новомосковськ.
3.      Найефективніші підприємства в Україні працюють в Запорізькому вузлі.
     Блок 13 – практичний
Соціогеографічний практикум.
-          Заповніть таблицю «Забруднюючі фактори металургійного виробництва»
Рівняння реакцій
Забруднюючий фактор
Вплив на довкілля
C+O2®CO2
Fe2O3+3CO®2Fe+3CO2


2C+O2®2CO
CO2+C®2CO


CH4+2CO2®CO2+2H2O+Q


S+O2®SO2



   Блок 14 – пошуковий
Робота з підручником (с.186-187)
1.      Дослідити проблеми і перспективи розвитку чорної металургії
2.      Яку ви бачите перспективу у виробничих процесах та в покращенні довкіллі?
-          Вдосконалення та впровадження сучасних технологій;
-          Підвищення якості продукції;
-          Перехід до безвідходних технологій;
-          Перехід до електрометалургії;
-          Перехід міні-заводів, що працюють на металобрухті.
V.  Закріплення
     Блок 15 – самоконтроль
Дайте відповіді «Так» чи «Ні» на тестові твердження:

VІ. Підсумок уроку. Виставлення оцінок
       Домашнє завдання: опрацювати матеріал підручника
Розв’язати задачу: Для виплавки 1 т чавуну необхідно 3 т залізної руди, 1,1 т коксу, 0,5 т вапняку, 10-20 т води, марганцева руда, флюсові матеріали. Обчислити, скільки потрібно сировини на рік для металургійного комбінату, потужність якого 4 млн. т чавуну на рік

 ____________________

Географія. 8 клас

Тема. Корисні копалини України
Перебіг уроку

 
Міні-проекти:
* "Паливні корисні копалини";
* "Рудні корисні копалини";
* "Нерудні корисні копалини"
* "Мінеральні та термальні води"

Підсумок уроку: